Akkurat nå, i hagen min og langs de stier som jeg ellers ferdes på.

søndag 4. desember 2011

Brygging av snarøl

Etter forrige innlegget mitt om "Barneøl", snarøl, har noen spurt meg om fremgangsmåten. Da tenker jeg at kanskje flere lurer på det samme, så her skal jeg forklare meg litt nærmere.


Oppskriften finner du her, og slik gjør du altså videre:


Kok opp vann med sukker. Rør i tomtebrygget. La stå til det er lunkent (ca. 37 grader).
Rør ut gjæren i en liten bolle med noe av væsken. Hell i gryta gjærblandingen og bayer.
Hell over på flasker. Rene 1,5 l brusflasker er ypperlig å bruke.
La flaskene stå i romtemperatur natten over slik at gjæringen kommer i gang.
Settes deretter på et kaldt sted.
Ølet er ferdig etter ca. 10 dager.

Lykke til!

1 kommentar:

Marit Johanne sa...

Morsomt med tradisjonsoppskrifter. Jeg lager et øl som er noe lignende, men der er det vørterøl istedet for bayerøl. Det blir skikkelig fres på det, hvis det står mer enn 14 dager smeller korkene i taket :) Men det blir som regel drukket opp i løpet av en uke. Ingefærølet kunne jeg ha lyst til å prøve.
I min barndom drakk vi alltid Tomtebrygg etter oppskriften på Tomtebryggflaska.