Akkurat nå, i hagen min og langs de stier som jeg ellers ferdes på.

søndag 16. oktober 2011

Om bloggnavnet

"Hvorfor valgte du ditt bloggnavn?" Om du leser videre nå, så får du vite nettop det.

Den Hemmelige Hagen er tittelen på den boka som gjorde størst inntrykk på meg som barn, og som har inspirert meg i valg av navn på bloggen min. Dette er en bok som regnes som en klassiker innen barnelitteratur og er skrevet av Frances Hodgson Burnett i 1909. En spennende bok full av mystiske hendelser som skjer på et engelsk gods, og i en overgrodd bortgjemt hage. Alt på grunn av en trist hendelse som skjedde for lenge siden... Men hagen vekkes til live igjen, og gir atter rom for glede. Alt dette takket være ei lita jente:

"Mary Lennox blir sendt fra India der hun har mistet sine foreldre og til England for å bo på Misselthwaite Manor. Der bor hennes tungsindige og triste onkel, Lord Craven. For å forsøke å komme over tapet av sin kone er han nesten konstant på reisefot. Mary blir derfor overlatt til seg selv og setter igang med å utforske godset. Hun blir venn med lillebroren til en av hushjelpene og Lord Cravens tilsynelatende lamme sønn. Han har ligget til sengs unødvendig i årevis. Sammen finner de tre barna en hemmelig hage som de setter istand. En hemmelig hage der vennskap blomstrer, sykdom blir borte og sorger forsvinner. " (Kilde)

Selv om historien er hentet fra tidlig 1900-tall er Burnetts budskap stadig like aktuelt: Man må aldri gi opp selv om livet byr på bratte motbakker, men tenke framover og snu det negative til noe positivt. Man kan se et miljøterapeutisk perspektiv i historien, at livet blir hva man gjør det til. Påstanden "Ut på tur, aldri sur" kan virke flåsete, men har her mye sant i seg. Det ligger en en viss helsebringende effekt i det å komme seg ut i naturen, trekke frisk luft, nyte sola, se, høre og føle. Særlig god effekt har dette på den psykiske helsa vår, men også for den fysiske, da de to avhenger av hverandre.

Navnet på bloggen, Den Hemmelige Hagen, har jeg valgt fordi 
1.  det er tittelen på en bok som gir meg gode assosiasjoner fra min barndoms bokverden
2.  boken, Den Hemmelige Hagen, representerer en holdning til livet som jeg liker. 
3. Også synes jeg ganske enkelt at "Den Hemmelige Hagen" klinger godt, og er et utmerket navn på en hageblogg! Men rett som det er kan bloggen også by på andre ting enn hage, og er således litt hemmelighetsfull av seg;)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Liker betydningen kjempegodt etter å ha lest her! Tror jeg har sett at den finnes som film og? Har ikke lest boken. Da jeg var liten var jeg fascinert av en bok som heter "den lille prins", vet ikke helt hvorfor, var nok bildene som solgte meg. Liker filosofien du snakker om, så sant :) Ha en god ukestart!

Ragnhild sa...

Det syns jeg var en flott forklarong. Er så veldig enig i det her med frisk luft, elsker å være ute. Men siden jeg har svarte fingre og ikke grønne, blir det mest tur og ingen hage på meg :)

Bente sa...

Jeg elsket den boka da jeg var liten. Elsket den. Den er også grunnen til at jeg fant bloggen din!
:-)
Mrs Hardy nevner "Den lille prinsen" Den er det Antoine de Saint-Exupérys som har skrevet..også en vakker bok!
Ha fin dag.

Underberget sa...

Så fint å lese! Den boken må jeg låne og lese for ungene mine! Likte alle de tre begrunnelsene dine:-) Nydelig navn på en nydelig blogg!

Unknown sa...

Hei! Eg tenkte som du, kalla bloggen min
Den løyndomsfulle hagen, for eg likte boka så
godt.
Trur ho gjekk i barnetimen også. No har eg skifta namn til
Min økologiske hage, men det er ei anna historie.