Akkurat nå, i hagen min og langs de stier som jeg ellers ferdes på.

torsdag 26. mai 2011

Lupiner, elsket og hatet

Jeg er av de som har, om jeg kan kalle det for det, et noe ambivalent forhold til disse lupinene.


Tidligere år vokste de både her og der på tomta vår. Men jeg har tatt kontroll og lar kun et fåtall vokse opp på anviste plasser!


Akkurat nå liker jeg lupinene ganske godt. I dag er de på sitt aller vakreste, med sine praktfulle fargenyanser i ferd med springe ut.




Men kanskje allerede i morgen klippes de ned eller lukes vekk! De tar sånn plass i bedene. Og etter hvert,  så lite pene da...avblomstrede lupiner. Og jeg vil som sagt nødig la de spre seg vilt.

Hvordan er ditt lupinforhold?  

12 kommentarer:

Lene sa...

Hører godt hva du sier.
De er fine når de blomstrer :) Men kjedelig når de tar over. Så syns det hørtes lurt ut å klippe dem bort i god tid før de sprer frø videre rundt i hagen.
Husker hjemmefra at det var ett hus som hadde lupiner i heeeele hagen, og det var liksom det som var der. Veldig fint, men ikke hos meg tatt ;)

Underberget sa...

Hm, hos meg har de ikke tatt overhånd ennå. Har et laaangt bed langs innkjørselen som jeg prøver å fylle med takknemlige stauder. Har flyttet noen lupin dit og der kan de gjerne få spre seg. I hovedblomsterbedet har jeg en lupin og den er blitt STOR! Tar helt overhånd hvis de får for god jord tror jeg... Men de er fine da, når de blomstrer! Liker så godt de lys rosa, men har mest lilla hos meg.

Parkvegens Hageglede sa...

Jeg har alltid likt lupiner, helt fra jeg som ung fikk en avlegger av min tante. De er vakre når de blomstrer. Klipper de av så fort de begynner å skrante. på den måten har de aldri vært et problem.. men bare til glede. Ønsker deg en fin hagehelg, med eller uten lupiner:

Anita sa...

Så koselig at du stakk innom min blogg! Det er alltid koselig og oppdage nye blogger:)

Lupiner er som stemorsblomster for meg. Jeg har ikke vært så glad i dem før. Kanskje forde de vokste overalt da. Men nå er liker jeg dem. Har flere farger i hagen min, og gleder meg faktisk til de blomstrer nå... Jeg synes det er så kjekt å lage buketter av lupiner og sette dem gjerne i en vase på terrassen. De gjør veldig mye av seg da syns jeg, og det liker jeg:)

Så ja, jeg liker veldig godt lupiner. Men det jeg ikke liker er avblomstret lupiner.....da er jeg rask med hagesaksen og klipper dem bort.

Koselig blogg du har. Kommer gjerne innom igjen:)

Ønsker deg en fin helg i hagen.

Asbjørg sa...

Heisann!Lupiner er fine når de blomstrer,men desverre er blomstringa så kort!Vi holdt på å drukne i lupiner på hytta,men etter gravearbeid er nok noen av dem utryddet!

Mom`s garden sa...

Lupiner ja....de er vakre på denne tiden, og det var jo et flotte bilder du har foreviget.
Jeg liker de best når de vokser "vilt" langs veier og kratt (ikke i hagen min). Før vokste det lupiner i lilla, rosa og hvit toner her, men nå er det de blå som har tatt over.

klem

Ramme Alvor sa...

Eg er veldig glad i lupiner. her er det ganske hardført så dei opplever naturleg utvelging kvart år. For eit par år sidan hadde eg seks, sju tuer, i år ser eg at eg har 2.

Klem!

Helene Orskaug sa...

Ja lupiner er vakre når de blomstrer! Jeg har èn lupin, og den sprer seg IKKE! Grinnen til dèt er at jeg fjerner de visne blomstene og BRENNER DEM!

God Natt og klem fra meg:o)

Helene

Ingvild sa...

Hei !
Tusen takk for "award" jeg har valdt å gjøre en liten vri på det men håper at du synes det er ok!
Jeg ELSKER forøvrig lupiner! De er liksom "hytteblomst" nr 1. De greier seg selv og dekker mindre vakre områder i hyttehagen, og så kan en jo hente inn så mye en bare vil til vaser og bøtter og spann. Dessuten lukter de hvite helt spesielt, men deilig . Kan liksom ikke sette navn på hva den lukten er...
Tror jeg vil flytte noen ut i kolonihagen også, og kanskje i singelen i oppkjørselen...

Ingrid Andrea sa...

Hei alle sammen :) Hyggelig å se at lupiner engasjerer, det er sikkert :)
Denne blomsten har nok fått et noe ufortjent dårlig rykte, som ugress, fordi jeg (og andre) forbinder den med overgrodde skråninger, langs veier og slikt. Men den er jo vakker, den er jo det nå som den står i blomst! Pent bladverk også, som stjerner... Og ikke noe er så nasjonalromantisk og flott et syn som melkespann fylt med lupiner og hundekjeks :)
Dessuten er det en takknemmelig vekst, for som Ingvild sier her over, den greier seg selv!

...må forresten fortelle om jeg var i bryllup en gang der festbordet var pyntet med blå lupiner og orange valmuer i kombinasjon med lillafarget vann i glassvaser. Det var kjempestilig og svært så pent :)

Ingrid Andrea sa...

Føyer til et takk for tipset til Helene om å brenne visne lupiner, på den måten får den nok ikke spredd seg så lett nei ;))

Unknown sa...

På godt og vondt ja men de er jo flotte ,jeg har gjort det samme som deg og begrenset vokseplassen dems,,,vi får vise hvem som er sjef,,
Ha en fin helg Marit.