Akkurat nå, i hagen min og langs de stier som jeg ellers ferdes på.

torsdag 25. august 2011

Jeg gikk en tur på stien

Og se hva jeg fant der!

Kantarellen kom tidlig i år, og mange har allerede plukket i "bøtter og spann". Ideelle soppforhold har det vært, for sommeren har bydd på rikelig med regn og fuktig vær!


Disse gule kantarellene ble stekt i panne, med salt, pepper og en lite dæsj fløte over. Mmmm...!

Jeg vil plukke traktkantarell også for å fylle vinterens spiskammers med. De pleier jeg å tørke og ha over på glass. Og bruker dem til å smaksette supper, gryter og sauser.

Har du en favorittsopp? Hva pleier du å gjøre med den?

5 kommentarer:

heidi sitt ♥ sa...

Åh, så deilig. Kantarell(gule) er det aller, aller beste!

Unknown sa...

Det er så godt ,jeg plukker traktkantareller jeg også ,de kommer jo gjerne litt senere men det er jo som å snubble i et skattkammer når en først finner dem(finner du en så er det alltid mengder på et sted) Marit.

Haldorsdatter sa...

Jeg har vært med på soppplukking kun en gang. Jeg skulle gjerne vært med noen som er helt trygg på de ulike soppene.

Heldige deg og sopp er godt:-)

Ps. Snart helg.

Haldorsdatter

Anonym sa...

Mmm - det er noe med de bildene dine som bestandig får meg til å føle meg sulten :-D

Jeg har faktisk aldri plukka sopp, men har lenge hatt lyst til å gjøre noe med det. Har hørt at det skal være så mange fine soppsteder rundt i området her hvor vi bor. Som uerfaren er man bare litt engstelig for å gjøre en fatal feil og dermed kanskje forgifte familien...

Klem, KristinB

Leovi sa...

A delicious basket of mushrooms.