Akkurat nå, i hagen min og langs de stier som jeg ellers ferdes på.

mandag 7. mars 2011

Rosa tulipan

Før syntes jeg tulipaner var kjedelige blomster, "gamlingblomster". Altså sånne blomster bare gamle damer med blågrått hår hadde sansen for. Men man kan faktisk endre smak! Nå er tulipaner blandt mine favorittblomster. Enda jeg ikke er noen gammel dame, og ikke har jeg blågrått hår heller;)
Posted by Picasa
"Tulipa er en slekt i liljefamilien. Tulipanen har sin opprinnelse i Persia på 1300-tallet, og ble innført via Tyrkia til Europa på midten av 1500-tallet. Historie Da den ble kjent signaliserte tulipanen status og den var svært populær. Både kongelige og andre mektige personer brukte store summer på å skaffe seg disse blomstene. De mest kostbare var de vi i dag kaller Rembrandttulipaner. Blomsten var brokete og brøt i ulike farger, noe som skyldtes et virus i løken (men dette visste man ikke den gangen). Tidlig på 1600-tallet var det registrer over 216 ulike sorter tulipaner, mens det i dag finnes ca 3500 i alle mulige varianter. I Nederland i 1637 kostet én eneste tulipanløk mer enn ett hus, og dette førte til voldsom spekulasjon på denne edle varen. Myndighetene måtte til slutt gripe inn, boblen sprakk og markedet falt totalt sammen. Den nederlandske pekulasjonen og det etterfølgende krakket har fått navnet Tulipanomania." (kilde: Mestergrønn) Dette var dagens lille tulipanfakta :) Nå skal jeg kose meg med kaffe etter en deilig middag, siden skal jeg danse Zumba.
Feel the rythm!

Ingen kommentarer: